|
UNIVERSITATEA DIN BUCUREŞTI FACULTATEA DE FIZICĂ
Misiunea programului de studii universitare de licență „Fizică” este aceea de a forma specialişti cu competențe în direcția cunoașterii și aplicării principiilor fizicii în domenii definitorii pentru societatea modernă (educație inițială, cercetare-dezvoltare în domeniile tehnologiei nucleare, materialelor avansate, comunicațiilor și tehnologiei informației, protecției mediului).
Obiective:
- Pregătirea studenţilor pentru o carieră inițială în domeniile în care cunoașterea principiilor Fizicii și a metodelor și tehnicilor teoretice și experimentale specifice este esențială (laboratoare de cercetare&dezvoltare, sistemul educațional, agenții de mediu, etc.).
- Formarea de competenţe şi aptitudini legate de:
- aplicarea în mod creativ a cunoştinţelor dobândite în vederea înţelegerii şi modelării proceselor și fenomenelor fizice;
- planificarea şi desfăşurarea unor experimente specifice;
- prelucrarea şi analiza datelor experimentale, utilizarea/dezvoltarea unor instrumente software specifice;
- comunicarea propriilor rezultate și observații într-o limbă de circulație internațională
- lucrul în echipă și desfășurarea de activități interdisciplinare;
- etica și responsabilitățile specifice domeniului Fizică
- formarea și utilizarea abilităților de dezvoltare personală în vederea construirii unei cariere de succes;
- Asigurarea unor schimburi/mobilităţi inter-universitare destinate încurajării transferului rapid al bunelor practici în activitățile de instruire profesională și de cercetare stiințifică.
Contract de studii
Plan de învăţământ (anul universitar 2025-2026)
Fişele disciplinelor
Parcurs în carieră/posibilități de continuare a studiilor:
- Absolvenții pot continua studiile în cadrul programelor de studii de master ale facultății sau oricăror programe de studii de masterat în Fizică sau în domenii înrudite
- Fizician în laboratoare de cercetare-dezvoltare din institute de cercetare sau companii
- Profesor în învățământul preuniversitar
- Fizician în laboratoare/departamente de metrologie
- Fizician în laboratoare de criminalistică
Profesii vizate:
- Fizician
- Fizician, specializat în fizică nucleară
- Profesor în învățământul preuniversitar (în condițiile legii)
Anexa 1 a planului de învățământ - rezultatele învățării
Rezultate ale învăţării |
Cunoștințe |
Aptitudini |
Responsabilitate şi autonomie |
Discipline |
| R1 |
The student/graduate describes concepts, theories, principles, phenomena, and fundamental laws of physics (e.g., Archimedes' principle, Coulomb's law, the first law of thermodynamics). |
The student/graduate appropriately uses concepts and methods specific to the modeling of physical phenomena (e.g., Maxwell's equations, the Schrödinger equation) in professional communication. |
The student/graduate presents scientific or outreach papers and seminars (e.g., posters, workshops), adapting the content to the target audience. |
DI.103EN Classical Mechanics I / Mecanică fizică I, DI.104EN Molecular physics and heat I / Fizica moleculară și căldură I, DI.113EN Complex analysis / Analiză complexă |
| R2 |
The student/graduate appropriately uses concepts and methods specific to the modeling of physical phenomena in professional communication. |
The student/graduate applies the principles and laws of physics (e.g., the laws of motion, the ideal gas law) in solving theoretical or practical problems, including in partially unpredictable situations. |
The student/graduate manages technical or professional activities or projects (e.g., experiment planning, resource allocation), making decisions and coordinating teams in unforeseen situations. |
DI.103EN Classical Mechanics I / Mecanică fizică I, DI.104EN Molecular physics and heat I / Fizica moleculară și căldură I, DI.114EN Classical mechanics II / Mecanică fizică II |
| R3 |
The student/graduate presents scientific or outreach papers and seminars (e.g., posters, workshops), adapting the content to the target audience. |
The student/graduate correlates statistical analysis methods (e.g., correlation coefficients, linear regression) with experimental data, integrating the results and critically interpreting the obtained information. |
The student/graduate takes responsibility for professional development (e.g., attending conferences, participating in science outreach events), planning and evaluating their own progress. |
DI.203EN Electrodynamics and theory of relativity I / Electrodinamica și teoria relativității I, DI.210EN Electrodynamics and theory of relativity II / Electrodinamica și teoria relativității II, DI.214EN Thermodynamics and statistical physics / Termodinamică și fizică statistică |
| R4 |
The student/graduate explains and interprets concepts, theories, models, and principles of physics (e.g., the atomic model, the uncertainty principle), highlighting practical applications (e.g., experimental techniques, technological applications). |
The student/graduate critically evaluates a scientific communication or a specialized report of low difficulty (e.g., a laboratory report, an introductory study), analyzing the arguments and conclusions presented. |
The student/graduate responsibly carries out independent work tasks and contributes to interdisciplinary approaches (e.g., integrating physics knowledge into multidisciplinary projects). |
DI.103EN Classical Mechanics I / Mecanică fizică I, DI.104EN Molecular physics and heat I / Fizica moleculară și căldură I, DI.114EN Classical mechanics II / Mecanică fizică II |
| R5 |
The student/graduate applies the principles and laws of physics in solving theoretical or practical problems, including in partially unpredictable situations. |
The student/graduate collects and interprets data obtained from applying scientific methods (e.g., experimental design, sensor measurements), integrating the results into an analytical framework. |
The student/graduate efficiently organizes their schedule and resources (e.g., time management, equipment handling), respecting deadlines and safety regulations. |
DI.103EN Classical Mechanics I / Mecanică fizică I, DI.114EN Classical mechanics II / Mecanică fizică II, DI.115EN Molecular physics and heat II / Fizică moleculară și căldură II |
| R6 |
The student/graduate manages technical or professional activities or projects (e.g., experiment planning, resource allocation), making decisions and coordinating teams in unforeseen situations. |
The student/graduate writes and presents a scientific or professional report (e.g., laboratory or research paper, scientific or academic poster), adhering to ethical requirements and quality standards. |
The student/graduate independently uses information sources (e.g., databases, software applications in MATLAB or Python). |
DI.103EN Classical Mechanics I / Mecanică fizică I, DI.114EN Classical mechanics II / Mecanică fizică II, DI.115EN Molecular physics and heat II / Fizică moleculară și căldură II |
| R7 |
The student/graduate determines appropriate methods of analysis for specific situations in the field of physics (e.g., dimensional analysis, approximation methods). |
The student/graduate prepares scientific reports and presentations (e.g., symposium presentation, popular science article), constructing logical and coherent arguments on general physics topics. |
The student/graduate undertakes research internships in specialized units (e.g., research institutes, university laboratories), writing reports on the activities and results obtained. |
DI.104EN Molecular physics and heat I / Fizica moleculară și căldură I, DI.115EN Molecular physics and heat II / Fizică moleculară și căldură II, DI.116EN Electricity and magnetism / Electricity and magnetism |
| R8 |
The student/graduate correlates statistical analysis methods (e.g., correlation coefficients, linear regression) with experimental data, integrating the results and critically interpreting the obtained information. |
The student/graduate compares theoretical results from specialized literature (e.g., textbooks, indexed articles) with experimental ones, integrating the data into a professional report or project. |
The student/graduate critically analyzes a specialized paper or scientific communication of medium difficulty (e.g., peer-reviewed article, scientific report), assuming the conclusions and recommendations. |
DO.106.1EN Computer Programming (C/C++) / Programarea calculatoarelor (C/C++), DFC.110EN Object oriented programming / Programare orientată pe obiecte, DI.304EN Particle physics / Fizica particulelor elementare |
| R9 |
The student/graduate takes responsibility for professional development (e.g., attending conferences, participating in science outreach events), planning and evaluating their own progress. |
The student/graduate deduces working formulas for calculations involving physical quantities , appropriately applying fundamental principles and laws. |
The student/graduate demonstrates autonomy in operating, maintaining, and repairing laboratory equipment (e.g., sensor calibration, instrument adjustment), adhering to safety and quality standards. |
DI.103EN Classical Mechanics I / Mecanică fizică I, DI.114EN Classical mechanics II / Mecanică fizică II, DO.216.1EN Virtual instrumentation and data acquisition / Instrumentație virtuală și achiziție de date |
| R10 |
The student/graduate deduces working formulas for calculations involving physical quantities, correctly applying fundamental principles and laws. |
Students/graduates prepare and present, in English, scientific or outreach reports and communications, using appropriate technical language and logical argumentation. |
Students/graduates take responsibility for interacting, contributing, and integrating into multilingual work teams and professional communities, demonstrating autonomy in using information sources in English. |
DI.112EN Equations of mathematical physics / Ecuațiile fizicii matematice, DI.213EN Nuclear physics / Fizică nucleară, DO.316.2EN Introduction to nanotechnologies / Introducere în nanotehnologii |
| R11 |
The student/graduate critically evaluates a scientific communication or a specialized report of low difficulty (e.g., a laboratory report, an introductory study), analyzing the arguments and conclusions presented. |
The student/graduate provides examples of the application of basic theoretical concepts and results to solve exercises and problems related to the topics covered in the curriculum subjects. |
The student/graduate uses logical thinking, analyzes problem statements, and selects the specific method for solving problems from the topics covered in the curriculum subjects. |
DI.101EN Real analysis / Analiză reală, DI.102EN Algebra, geometry and differential equations / Algebra, geometrie și ecuații diferențiale, DFC.110EN Object oriented programming / Programare orientată pe obiecte |
| R12 |
The student/graduate responsibly carries out independent work tasks and contributes to interdisciplinary approaches (e.g., integrating physics knowledge into multidisciplinary projects). |
The student/graduate develops personal, interpersonal, and intercultural competencies through involvement in activities that promote self-awareness, empathy, effective communication, respect for diversity, and collaboration with individuals from different cultural backgrounds to achieve objectives. |
The student/graduate becomes aware of responsibly assuming risks by taking initiatives, making decisions in uncertain situations, and managing consequences in an ethical and constructive manner. |
DO.106.1EN Computer Programming (C/C++) / Programarea calculatoarelor (C/C++), DI.203EN Electrodynamics and theory of relativity I / Electrodinamica și teoria relativității I, DI.210EN Electrodynamics and theory of relativity II / Electrodinamica și teoria relativității II |
| R13 |
The student/graduate describes physical systems (e.g., thermodynamic systems, electrical circuits), using specific theories and tools to characterize them. |
The student/graduate is able to read, understand, and translate specialized texts, extract relevant information from international scientific sources, and communicate orally and in writing in an autonomous and professional manner. |
The student/graduate responsibly uses international information sources, respecting academic ethics standards and demonstrating initiative in learning specialized scientific language. |
DI.303EN Solid state physics / Fizica solidului, DO.316.2EN Introduction to nanotechnologies / Introducere în nanotehnologii |
| R14 |
The student/graduate knows the basic vocabulary and specialized terminology in a foreign language in the field of physics, the structure of scientific texts and international academic communication formats. |
The student/graduate is able to read, understand and translate specialized texts, extract relevant information from international scientific sources and communicate orally and in writing in an autonomous and professional manner. |
The student/graduate uses information sources responsibly, respecting the norms of academic ethics and demonstrating initiative in learning the scientific language of the specialty. |
DO.106.1EN Computer Programming (C/C++) / Programarea calculatoarelor (C/C++), DO.106.2EN Physical Chemistry / Chimie fizică, DO.107.2EN Authoring and scientific dissemination / Autorat și diseminarea cunoașterii științifice |
| R15 |
The student understands and appropriates the professional ethics and ethical practices that characterize the scientific and academic community. |
The student applies ethical principles in professional work, and respects intellectual property rights |
The student applies independently ethical behaviors and skills including critical thinking, methodological rigor, professional integrity and responsibility towards the environment and community |
DO.107.1EN Professional ethics and intellectual property/ Etică profesională și proprietate intelectuală, DO.107.2EN Authoring and scientific dissemination / Autorat și diseminarea cunoașterii științifice, DI.203EN Electrodynamics and theory of relativity I / Electrodinamica și teoria relativității I |
| R16 |
The student/graduate acquires civic competences, especially knowledge of social and political concepts and structures for active and democratic participation of people |
The student/graduate develops communication skills in the mother tongue and/or an international language |
Spirit of initiative and entrepreneurship – the ability to turn ideas into action |
DI.105EN Foreign language I / Limbă străină I, DI.108EN Sports / Educație fizică, DI.119EN Sports / Educație fizică |
Anexa 2 a planului de învățământ - matricea rezultatelor învățării
| Disciplina \ Rezultat |
R1 |
R2 |
R3 |
R4 |
R5 |
R6 |
R7 |
R8 |
R9 |
R10 |
R11 |
R12 |
R13 |
R14 |
R15 |
R16 |
Nr rez |
| Real analysis / Analiză reală |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
|
|
|
|
|
1 |
| Algebra, geometry and differential equations / Algebra, geometrie și ecuații diferențiale |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
|
|
|
|
|
1 |
| Classical Mechanics I / Mecanică fizică I |
X |
X |
|
X |
X |
X |
|
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
6 |
| Molecular physics and heat I / Fizica moleculară și căldură I |
X |
X |
|
X |
|
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
| Foreign language I / Limbă străină I |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
1 |
| Computer Programming (C/C++) / Programarea calculatoarelor (C/C++) |
|
|
|
X |
|
|
X |
X |
|
|
|
X |
|
X |
|
|
5 |
| Physical Chemistry / Chimie fizică |
|
X |
|
X |
X |
|
X |
|
|
|
|
|
|
X |
|
|
5 |
| Professional ethics and intellectual property/ Etică profesională și proprietate intelectuală |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
|
1 |
| Authoring and scientific dissemination / Autorat și diseminarea cunoașterii științifice |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
X |
|
2 |
| Sports / Educație fizică |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
1 |
| Volunteering / Voluntariat |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
1 |
| Object oriented programming / Programare orientată pe obiecte |
|
|
|
|
|
|
|
X |
|
|
X |
|
|
|
|
|
2 |
| General Chemistry / Chimie generală |
|
X |
|
X |
|
X |
X |
|
|
|
|
|
|
X |
|
|
5 |
| Equations of mathematical physics / Ecuațiile fizicii matematice |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
|
|
|
|
|
|
1 |
| Complex analysis / Analiză complexă |
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
| Classical mechanics II / Mecanică fizică II |
X |
X |
|
X |
X |
X |
|
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
6 |
| Molecular physics and heat II / Fizică moleculară și căldură II |
X |
|
|
X |
X |
X |
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
| Electricity and magnetism / Electricity and magnetism |
|
|
|
X |
|
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
| Processing of physical data and numerical methods / Procesarea datelor fizice și metode numerice |
|
|
|
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
| Foreign language II |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
1 |
| Sports / Educație fizică |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
1 |
| Special topics in mathematics and equations of mathematical physics / Capitole speciale de matematică și ecuațiile fizicii matematice |
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
| Volunteering / Voluntariat |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
1 |
| Optics / Optică |
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
| Analytical mechanics / Mecanica analitică |
X |
X |
|
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
|
|
4 |
| Electrodynamics and theory of relativity I / Electrodinamica și teoria relativității I |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
|
|
|
|
X |
|
X |
X |
|
9 |
| Fundamentals of atomic physics / Bazele fizicii atomice |
X |
|
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
| Foreign language II / Limbă străină II |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
1 |
| Simulation methods in Physics / Metode de simulare în fizică |
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
| Systems theory / Teoria sistemelor |
|
|
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
| Sports II |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
1 |
| Volunteering / Voluntariat |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
1 |
| Differential geometry and applications in physics / Geometrie diferențială și aplicații în fizică |
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
| Electrodynamics and theory of relativity II / Electrodinamica și teoria relativității II |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
|
|
|
|
X |
|
X |
X |
|
9 |
| Quantum mechanics I / Mecanică cuantică I |
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
| Electronics / Electronică |
|
|
|
X |
|
X |
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
| Nuclear physics / Fizică nucleară |
|
|
|
X |
X |
|
|
|
|
X |
|
|
|
|
|
|
3 |
| Thermodynamics and statistical physics / Termodinamică și fizică statistică |
X |
X |
X |
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
| Traineeship / Practica de specialitate (3 săpt. x 30 ore) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
1 |
| Virtual instrumentation and data acquisition / Instrumentație virtuală și achiziție de date |
|
|
X |
|
X |
|
X |
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
4 |
| Plasma physics and applications / Fizica plasmei și aplicații |
|
|
|
|
X |
|
|
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
| Parallel computer architecture and programming / Ahitecturi paralele și programare paralelă |
|
|
|
|
|
X |
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
| Astrophysics and Planetology / Astrofizică și planetologie |
X |
|
|
X |
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
| Methods for data analysis and data mining / Metode de analiză a datelor. Data mining |
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
| Introduction to radioastronomy / Introducere în radioastronomie |
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
| Physics of deformable media / Fizica mediilor deformabile |
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
| Volunteering / Voluntariat |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
1 |
| Quantum Mechanics II / Mecanică cuantică II |
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
| Molecular physics / Fizica moleculei |
X |
|
|
X |
X |
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
| Solid state physics / Fizica solidului |
|
|
X |
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
X |
|
|
|
3 |
| Particle physics / Fizica particulelor elementare |
|
|
|
X |
|
|
X |
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
| Spectroscopy and lasers / Spectroscopie și laseri |
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
|
|
2 |
| Methods and techniques of presenting the results in physics / Metode și tehnici de prezentare a rezultatelor în fizică |
X |
|
|
|
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
| History of Physics / Istoria fizicii |
X |
|
|
|
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
| Volunteering / Voluntariat |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
1 |
| Experimental methods in astrophysics and planetology / Metode experimentale în astrofizică și planetologie |
|
|
|
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
| Unconventional methods for energy production / Metode neconvenționale pentru producerea de energie |
|
X |
|
X |
X |
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
| Research Activity (2 weeks x 30 hours) / Practica de specialitate |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
1 |
| Numerical methods in quantum mechanics / Metode numerice în mecanica cuantică |
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
| Elements of quantum optics / Elemente de optică cuantică |
X |
X |
X |
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
| Detectors dosimetry and radiation protection / Detectori, dozimetrie și radioprotecție |
|
X |
|
X |
X |
|
X |
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
5 |
| Radiation sources. Natural and induced radioactivity / Surse de radiații. Radioactivitate naturală și indusă |
X |
X |
|
X |
|
|
X |
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
5 |
| Introduction to polymers physics / Introducere în fizica polimerilor |
|
X |
X |
|
X |
|
X |
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
5 |
| Introduction to environmental physics / Introducere în fizica mediului |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
| Semiconductor physics / Fizica semiconductorilor |
X |
X |
X |
|
|
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
X |
|
5 |
| Special topics in solid state physics / Capitole speciale de fizica solidului |
X |
X |
X |
|
|
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
X |
|
5 |
| Electronic devices and circuits / Dispozitive și circuite electronice |
|
|
|
X |
|
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
| Introduction to nanotechnologies / Introducere în nanotehnologii |
X |
X |
X |
X |
X |
|
X |
X |
|
X |
X |
X |
X |
X |
|
|
12 |
| Volunteering / Voluntariat |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
1 |
| Total |
31 |
18 |
11 |
24 |
21 |
11 |
19 |
4 |
7 |
3 |
4 |
4 |
2 |
9 |
6 |
14 |
|
|

FACULTATEA DE FIZICĂ
PREZENTARE VIDEO
INFORMAŢII PUBLICE
PERFECTIONARE
CONCURSURI

|
|
|